General

La demanda d’ajuts socials diaris es triplica per atendre les necessitats sorgides pel COVID-19

L’estat d’alarma decretat pel govern, el confinament i el tancament de molts serveis ha agreujat les situacions d’exclusió de les famílies ateses pels Serveis Bàsics d’Atenció Social i també ha provocat que persones o famílies hagin entrat a formar part del col·lectiu de risc.

Famílies de classe mitjana que fins el moment de la crisi treballaven i tenien ingressos regularment, han deixat de cobrar entrant dins aquest col·lectiu. A mida que aquesta situació s’allarga, les condicions de vida poden empitjorar a causa de la davallada d’ingressos deguda a diferents motius: per entrar en un ERTO, per acomiadaments, per manca de feina en casos d’autònoms… A la nostra comarca, els perfils de la restauració i el turisme són els més afectats arrel del confinament i les persones que hi treballaven s’han quedat temporalment sense feina i sense sortida laboral. La pèrdua de la seva font d’ingressos ha agreujat la seva situació augmentant-ne la precarietat econòmica.

Aquest fet, ha incrementat la demanda d’ajudes d’urgencia social  als Serveis Socials dels diferents municipis. La mitjana d’atorgament d’ajuts del primer trimestre abans del COVID-19 era d’un ajut per dia. Durant aquest mes (del 13 de març al 14 d’abril), s’ha triplicat aquesta mitjana.

L’adjudicació d’ajuts sempre està sotmesa a una valoració per part de la treballadora social que inclou un estudi econòmic d’ingressos i despeses i un pla de treball que s’ha de complir i haver estat en seguiment de Serveis Socials durant els quatre mesos anteriors. Les persones susceptibles de rebre aquestes ajudes no han de disposar de xarxa familiar o social que sostingui la situació i tenir dificultats socioeconòmiques greus. Es presta especial atenció als col·lectius amb major risc de vulnerabilitat, que són les famílies amb fills a càrrec, les persones grans, les persones malaltes i les que tenen diversitats funcionals.

Tot i que circulen molts rumors i estereotips relacionats amb els criteris d’atorgament dels ajuts per part de Serveis Socials, en realitat, per a determinar si s’atorga l’ajut i la seva quantitat amb la màxima objectivitat possible es tenen en compte  els ingressos i els membres de la unitat familiar. És important visibilitzar que existeix un topall en el nombre d’ajuts que percep una família o persona anualment.

En situació ordinària, el tipus d’ajuts més habituals són per alimentació, per subministraments i manteniment de l’habitatge, prescripcions mèdiques, transport per assistència a visites mèdiques, citacions judicials o tràmits administratius imprescindibles. En la situació actual d’estat d’emergència per COVID-19, es prioritzen els ajuts per alimentació i no es té en compte que prèviament fossin famílies o persones ateses per Serveis Socials.

Davant l’agreujament i l’increment de la demanda, els Serveis Socials s’han hagut d’adaptar per a continuar atenent les necessitats bàsiques, complint amb les mesures de protecció decretades pel govern. Per aquest motiu, s’han substituït les atencions presencials per les telefòniques i s’han reforçat les mesures de suport en les situacions de màxima vulnerabilitat.

És prioritari pel Servei mantenir la programació d’entrevistes amb les persones que tenien cita amb la treballadora o l’educadora social i, tot i que no es poden realitzar presencialment, es busquen alternatives a través del telèfon o les videotrucades. En el cas d’infants i adolescents es realitzen seguiments i atencions utilitzant aquests mateixos canals.

Per a garantir que totes les persones depenents de la comarca disposin del suport necessari, s’han reforçat les trucades a aquest col·lectiu. En alguns casos, s’han hagut d’incrementar els recursos i serveis que atenien als domicilis, en d’altres, s’ha necessitat voluntariat per realitzar tasques diàries que, a causa de la situació excepcional, no es poden realitzar autònomament.

Els Centres de Distribució d’Aliments de la comarca han hagut d’ampliar horaris i reforçar el servei. I en diferents municipis s’han organitzat Xarxes de Suport Mutu per ajudar en el que sigui necessari. A tot el voluntariat volem agrair la seva implicació i la seva dedicació, suposant en alguns casos, un esforç considerable.

La previsió immediata que fan els Serveis Socials de la comarca és que el nombre de persones i famílies en situació d’exclusió social augmentin al llarg de les properes setmanes.

Recordem que per contactar amb els serveis socials del municipi es pot trucar al telèfon 972 71 58 39.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s